Niedobór witamin i minerałów dotyczy z dnia na dzień coraz więcej osób – zmiany klimatyczne, a także idące za nimi mniej obfite plony i krótsze okresy zbioru warzyw i owoców dotykają organizmu każdego z nas, wpływając na pogorszenie się stanu zdrowia. Komu grozi witareksja, bo dokładnie tym jest brak witamin?

Witareksja – problem zabieganych

Coraz szybszy tryb życia sprawił, że coraz częściej zapominamy o własnym zdrowiu. Jedzenie w biegu niekoniecznie zdrowych i pełnowartościowych dań sprzyja postępom wielu chorób, w tym także witareksji. Choroba ta największe żniwo zbiera wśród kobiet, które wybierają diety ubogie we wszystkie witaminy, które niestety są niezbędne organizmowi do prawidłowego rozwoju.

Dieta ratunkiem dla organizmu

Moda na posiadanie wybiegowej sylwetki powoli odchodzi w zapomnienie, a jej miejsce zajmuje trend na bycie fit. Zmiana ta jest niezwykle dobra, jednak nadal wiele osób nie do końca rozumie, co oznacza bycie fit i jak wygląda plan żywieniowy obejmujący dany trend. Witaminy są nieodłącznym elementem każdego dania – to właśnie one gwarantują zdrowy rozwój organizmu, a także funkcjonowanie wszystkich organów.

Ogólnodostępne diety odchudzające nierzadko ograniczają nie tylko kalorie, ale także i witaminy, tym samym nie dostarczając naszemu organizmowi wszystkich niezbędnych składników w odpowiednich proporcjach. Cudowne diety, z których coraz częściej korzysta duża grupa kobiet, zawierają jedynie tłuszcze nasycone, cukry proste i puste kalorie, gwarantujące szybki efekt zrzucenia wagi, jednak brak witamin nierzadko może spowodować efekt odwrotny do zamierzonego. Jak zatem poradzić sobie z czyhającą za rogiem witareksją?

dieta na witareksje

Dieta na zdrowie

Istnieje kilka prostych zasad zdrowego odżywiania, które z powodzeniem uchronią Cię przed witareksją i idącymi za nią schorzeniami. Przede wszystkim zwolnij. Pośpiech jest najgorszym doradcą, a tym samym nie wspomaga naszego zdrowia. Postaraj się zmienić plan dnia tak, aby znaleźć w nim czas na spokojne zjedzenie posiłków o konkretnych porach. Świetnym pomysłem jest także wygospodarowanie chwili na samodzielne przygotowanie jedzenia. W ten sposób jesteś w stanie kontrolować ile i jakie witaminy dostarczasz swojemu organizmowi.

Niemniej ważne jest pochodzenie warzyw, owoców, mięs i innych produktów spożywczych. Dieta witaminowa wymaga, aby produkty były jak najmniej przetworzone. W tym celu staraj się korzystać z miejsc, w których z pewnością towary są pełne wartości odżywczych. Niemniej ważny jest także sposób przyrządzania dań – to ile gotujesz warzywa, a także, w jaki sposób przetwarzasz mięso czy inne składniki ma wpływ na ilość witamin i minerałów w nich zawartych. Mycie, obieranie i moczenie także nierzadko przyczyniają się do obniżenia wartości danego produktu.

Przemyślane zakupy

Stworzenie diety idealnej dla Twojego organizmu, która uchroni Cię od witareksji, powinno zacząć się od stworzenia listy potrzebnych produktów będących bogatym źródłem składników odżywczych. Kupuj produkty nie tylko do domu, ale także i takie, które pozwolą Ci na stworzenie dania do pracy lub po prostu na zabranie ich na lunch w przerwie śniadaniowej. Pamiętaj, że dieta nie obowiązuje tylko w domu. To, co się dzieje poza przestrzenią domową, także ma wpływ na Twoje zdrowie.

Coś za coś

Jednym z najgorszych pomysłów i jednocześnie przyzwyczajeń wielu z nas jest poranna kawa połączona z papierosem. Napój kawowy wypłukuje magnez i skutecznie pozbywa się witamin z grupy B, natomiast papierosy stanowią wroga numer jeden dla witaminy C. Ponadto znajdź zamienniki dotychczas spożywanych produktów – batoniki zamień na wartościowe kanapki z pełnoziarnistego pieczywa, a wszelkie przekąski pomiędzy posiłkami uzupełnij o suszone owoce, świeże warzywa, jak np. popularne marchewki baby. Zamiast wyskakiwać do fast foodu, przygotuj w domu obiad obfitujący w tłuste ryby czy chude mięsa, które z łatwością zabierzesz do pracy.

Znajdź również zamiennik dla standardowych rozmów o pracy, obowiązkach i problemach. Stres sprawia, że w organizmie zaczyna brakować witamin B oraz C. Podczas spotkań ze znajomymi staraj się rozmawiać o tym, co optymistyczne i tym, co napawa Cię radością. W ten sposób uchronisz się przed negatywnym wpływem stresu na swoje zdrowie.

dieta bogata w witaminy

Witaminy z apteki tak, ale z umiarem

Witamin zawartych w warzywach i owocach nie jesteś w stanie niczym zastąpić i świadomość tego zjawiska jest niezwykle ważna. Dostępne w aptekach multiwitaminy są dobre, o ile stosujemy je zgodnie z zaleceniami lekarza lub w przypadkach, gdy naprawdę są one potrzebne, aby uzupełnić zauważalne braki w naszym organizmie. W innym przypadku z witareksji możemy doprowadzić się do hiperwitaminozy, a tym samym popaść ze skrajności w skrajność.

Przemyślany i odpowiednio zaplanowany tryb żywieniowy jest w stanie uchronić nas przed skutkami szybkiego trybu życia, a tym samym i wieloma schorzeniami, także witareksją. Odpowiednia dieta wzbogacona w naturalne warzywa i owoce z łatwością dostarczy nam potrzebnych witamin i minerałów, pozwalając organizmowi na zdrowy rozwój.