Po przebudzeniu poziom glukozy w organizmie jest bardzo niski i jak najszybciej należy go podwyższyć, zjadając pełnowartościowe i pożywne śniadanie. Rano organizm wydziela większą ilość soków trawiennych. Jeśli więc nie zjemy śniadania, to przyczynimy się do zniszczeń we własnym żołądku. Skutkiem tego mogą być stany zapalne, uszkodzenie błony śluzowej żołądka i wrzody. Wiele odchudzających się osób wierzy, że jeśli nie zje śniadania, schudnie. Tymczasem nie ma nic bardziej mylnego. Deficyt energetyczny organizm nadrobi bowiem albo w trakcie obiadu, albo kolacji. Często też, żeby „zabić głód”, sięgamy po niezdrowe przekąski. A efekty – zamiast chudnąć – tyjemy! Jedzenie pożywnych śniadań pozytywnie wpływa na pracę mózgu, koncentrację i pamięć. Spożywając pierwszy posiłek do około godziny po przebudzeniu, przyspieszamy przemianę materii i napędzamy swój metabolizm, co sprzyja utrzymaniu idealnej masy ciała. Zapewne każdy z nas zadawał sobie pytanie jak dobrze rozpocząć dzień, aby być zadowolonym, zdrowym i pełnym optymizmu. By zapewnić dobre samopoczucie w ciągu dnia, należy przede wszystkim spożywać odpowiednio skomponowane posiłki pod względem kaloryczności, substancji odżywczych oraz witamin i soli mineralnych. Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia, gdyż dodaje energii na cały dzień. Jednakże nie każdy wie co, ile należy zjeść na śniadanie. Ponadto ważna jest również pora śniadania. Śniadanie należy spożywać w ciągu 30 minut od przebudzenia. Organizm podczas snu zwalnia metabolizm, dlatego by przywrócić ją do normalnego/ prawidłowego poziomu. Pod względem kaloryczności śniadanie znajduje się na 2 miejscu po obiedzie, więc powinno dostarczać około 500 – 700 kcal. Najlepiej na śniadanie spożywać produkty bogate w białko, gdyż dłużej czujemy się syci oraz następuje przyspieszenie o 25% podstawowej przemiany materii. Ważne są również warzywa oraz owoce, będącego źródłem błonnika, regulującego pracę jelit oraz zwiększającego uczucie sytości. Ponadto warzywa i owoce są bogate w witaminy i sole mineralne zapewniające prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Propozycje zdrowych śniadań: 1. Musli z owocami (truskawki, jagody, maliny) oraz jogurtem naturalnym, sok pomarańczowy Takie śniadanie jest szczególnie zalecane osobom cierpiącym na zaparcia, gdyż zawiera mnóstwo błonnika regulującego pracę jelit. 2. Zielony twarożek (szczypiorek, natka pietruszki, rzeżucha), bułka grahamka, herbata Śniadanie zalecane dla kobiet planujących ciążę oraz w ciąży, gdyż zielone warzywa są bogate w kwas foliowy oraz witaminę E, które zapobiegają wadom cewy nerwowej. 3. Jajko na miękko z sałatką warzywną (pomidor, ogórek, sałata, szczypiorek, natka pietruszki), kawa zbożowa z mlekiem 2%, taka śniadanie jest bogate w pełnowartościowe białko i dlatego jest polecane sportowcom i osobom pragnącym zwiększyć masę mięśniową. 4. Jajecznica z pomidorami lub pieczarkami, bułka grahamka, herbata, 5. Kasza manna na mleku 2% z owocami jagodowymi (jagody, poziomki, maliny) dodaje energii na cały dzień, ponadto zawiera duże ilości substancji o działaniu antyoksydacyjnym i zwalczającym wolne rodniki 6. Owsianka na mleku z owocami (truskawki, jagody4) - jest szczególnie zalecane osobom chorym na cukrzycę oraz cierpiącym na zaparcia